Dag sju

05.07.2018

Hej mina Spanska vänner!

Visst är det härligt med Photoshop där man kan ta bort några massa år! I dag tänker jag att det kan vara lämpligt att tala lite om alla dessa flygande saker som är så viktiga i ett språk för att det ska kunna fungera. Nu tänker jag på små orden prepositioner. De är som lim i ett språk och utan dem blir vår spanska lite i stil med Tarzan och Jane. Du Tarzan och jag Jane. I stället för Jag heter Jane vad heter du?

De absolut viktigaste prepositionerna är verkligen till och från.  Det är nästan omöjligt att förstå varandra om vi inte vet skillnaden på dessa. Vi ska även introducera verbet IR = Gå samt verbet VENIR = Komma. 

Jag brukar ofta be mina studenter rita ett A på pekfingret och sedan peka. A betyder Till om vi nu tar ett frågeord som Var och så lägger vi till Till. Då blir det på spanska

Donde = Var    A = Till     Adonde = VAR till/ alltså Vart.  

Eg; Vart ska du gå? = Adonde vas?   

IR måste vi lära oss utantill Det är så viktigt verb! Vi använder det ständigt. (Se under Grammatik fliken) 

Venir är ett verb som nästan är regelbundet utom i just jag formen. Därför måste vi lära oss det verbet utantill. Det bästa sättet att lära sig är att spela in det på din mobil. Läs in det och lyssna sedan under dagen ett par gånger tills det sitter. Vi har dagens sista video med Hannika men det är inte för den skull den sista vi kommer titta på här. Lycka till! 

Du vet säkert nu att det här är en kostnadsfri liten kurs som är skapad i all enkelhet och alla som önskar kan använda den utan mitt tillstånd. Det är däremot inte ok att ändra eller komma med elakheter. Kursen är gjord just för att vara personlig och så pass enkel att alla kan hänga med unga som gamla. Har du inte tyckt om kursen så behöver du inte använda den mer. Det är förståeligt att den kan inte passa alla. Har du tyckt om den så dela den gärna med dina vänner. Lycka till vi ses i morgon igen! Vänligen Hannika


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång